Mad der styrker håret: Top 3 madvarer til sundt hår

Mad der styrker håret

Lad os være realistiske: intet får en pige til at føle sig bedre tilpas end en god hårdag. Og, for alle jer der prøver at få jeres hår langt, så ved I at det kræver sit at opnå den drømmelængde på håret – og en god hårdag i sig selv også.

Jeg vil i dag komme ind på gode tips til mad til sundt hår.

Mad der styrker håretLigesom en sund og god livsstil vil give dig en flot figur, naturlig energi og glød i huden, så vil det også gøre vidundere for dit hår! Jeg tror fuldt ud på ”du er hvad du spiser”.

Personligt, så har jeg bemærket at når jeg spiser nogle bestemte madvarer, så er mit hår mere skinnende og mine negle sundere. Og modsat, så hvis jeg har en uge, hvor min mad måske ikke er helt optimal, så kan jeg se og mærke det.

Mad der er godt for håret er en win-win, og jeg vil nu komme med 3 af de bedste madvarer for sundt hår, som alle har et naturligt højt indhold af biotin og B-vitamin, som resulterer i længer og sundere hår.

Mad der styrker håret

1. Bladgrønt

Denne er ligetil. Bladgrønt er som regel i toppen, når man snakker om mad der er godt for håret, huden og en flad mave. Det er fordi at mad som spinat, bladbede og kål er utrolig ernæringsrige. Bladbede er især noget af det bedste mad til sundt hår, da det indeholder B-vitamin og biotin som er essentielt for sundt hår, negle og hud.

2. Laks og helleflynde

Laks er endnu en powerfood og den bliver ofte anbefalet. Den er rig på proteiner og D-vitamin, som begge er nødvendige for stærkt, sundt hår og er en god kilde til omega-3, som er det der får dit hår til at skinne. Helleflynde er kendt for at være ”hjernemad”, og indeholder også store mængder af naturlig biotin. Tilsæt disse to madvarer til din nuværende livsstil, og du vil oplevere gode fordele som længere hår.

3. Valnødder og mandler

Under mad der styrker håret, kan man ikke komme uden om nødder, som er en af de nemmeste og sundeste snacks at smide i tasken, hvis du er på farten. Glem alt om chips og mysli fyldt med sukker. Disse snacks er også ansvarlige for at booste din biotin niveau. Især valnødder har et højt indhold af omega-3 og de har også høj indhold af biotin og E-vitamin, som hjælper med at beskytte dine celler.

Det er vigtigt at huske på at have en balanceret livsstil med en masse forskellige slags frugter, grøntsager, sunde fuldkornsprodukter, proteiner og en masse vand. Det hele handler om at se sund ud og have det godt i kroppen. Vi kan jo ikke spise laks og spinat dagen lang, og gå ud fra at vores krop vil være i sit es. Det kan dog godt tage din krop nogle måneder at absorbere næringsstofferne, og dermed få dit hår til at gro. Tålmodighed!